zondag 6 april 2014

Delfts blauw

Ik ben een groot liefhebber van ons rood-wit-blauw-oranje en ons Delfts blauw, gewoon omdat zo lekker Hollands is en het van die heerlijke, eerlijke kleuren zijn. Ik wil dan ook veel maken in deze kleuren. Ik ben begonnen met de Kongingsdagslinger, wat Hollandse harten en met Marietje en Dolf. 

Nee, het zijn geen vrienden van mij, sterker nog ik heb de afgelopen weken het nodige met ze te schaften gehad. Dolf en Marietje zijn het wereldberoemde Delfts blauwe kussende stelletje. Ik vind die 2 geweldig en toen ik ze in een vilten versie voorbij zag komen, kon ik het niet laten, ik moest ze maken. 
Laten we allereerst vaststellen dat ik helemaal niets met poppetjes heb, ik heb vreselijk veel moeite met het maken van gezichtjes, ik kan het echt niet en het allerbelangrijkste...  ik vind het gewoon niet leuk om te doen! De eerste horde had ik snel genomen 
Bij http://www.handwerkateliersari.nl verkopen ze ook kant en klare hoofdjes. Klinkt een beetje barbaars, maar er zijn ook mensen die het heerlijk vinden om hoofdjes te maken. Ik dus duidelijk niet, huppetee... 2 hoofdjes in de winkelwagen. Waar ik alleen even geen rekening mee had gehouden was het feit dat de hoofdjes een halve cm, dus 0,5 cm, groter waren dan het patroon aan gaf. Wat is nou een halve cm zou je zeggen... geloof me heel wat als je het patroon aanhoudt en hiervoor mutsjes moet maken. 
Ik begon gezellig met het maken van het rokje, het schortje, de legging (in die tijd zal het anders geheten hebben) en het bloesje. Nog even snel het mutsje dacht ik... nou not. Dat mutsje was natuurlijk te klein met een hoofdje dat een halve cm te groot was. Dus mutsje 2 was in de maak, niet helemaal naar mijn zin, maar ach het kon er mee door. Snel nog even de haren vlechten en aannaaien en snel even bijknippen... en toen... Ik nam niet alleen de haren mee, maar ook het puntje van het mutsje! Marietje kreeg een gooi in een hoek van mijn werkplek en die heb een paar dagen niet aangeraakt. Toen ik eenmaal weer de puf had om mutsje 3 te maken, leek ze geen boerinnetje meer maar meer op de vliegende non!
 

Kortom Marietje heeft in totaal 4 mutsjes op haar hoofd gehad en de laatste was een blijver. Bij Dolfje trapte ik er niet in en dat ging in 1x goed. Een ezel stoot zich tenslotte in het gemeen niet 3x aan dezelfde steen... Het is nog een hele toer om het stelletje overeind te houden, maar voor deze foto maakten ze een uitzondering.  Ik heb ook nog een bijbehorende molen, maar die moet maar even een maand of wat wachten... Ik vind het een gezellig koppeltje geworden!


In vervolg op mijn lesje vaderlandse geschiedenis uit mijn vorige blog, hieronder nog wat kort info over Delfts blauw.  Delfts blauw wordt traditiegetrouw in Delft gemaakt, nee niet in Makkum, en ontstond aan het einde van de 16e eeuw als een goedkoop alternatief voor het blauw-witte Chinese porselein. Omstreeks het midden van de 17e eeuw was het Delfts blauwe aardewerk zo populair dat de fabrieken als paddestoelen uit de grond kwamen. Heden ten dagen is er nog maar 1 overgebleven van de ca. 32 fabrieken in Delft, de Koninklijke Porceleyne Fles. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit geweest ben. Wellicht kan ik er van de zomer eens een leuke dagtocht van maken.  Ik vind het heerlijk om in de etalages in Delft te kijken naar alle souvenirs die onze buitenlandse gasten mee naar huis nemen.... so typicle Dutch. 


De paasslinger en de paashazen zijn af, daarover meer in mijn volgende blog. Ik ben nu met een kleine uitbreiding bezig voor de Koningsdagslinger. Daarna ga ik me eens beraden op een volgend project. 

Tot slot wil ik jullie attenderen op de voorjaars-open-dagen bij Sari op donderdag, 10, vrijdag 11 en zaterdag 12 april a.s. Het thema is zeg het met bloemen. Een bezoekje aan het atelier en bijbehorende tent is zeker de moeite waard! Voor meer informatie kijk op bovenstaande site. 
Deze prachtige bloemen zijn gemaakt door be-flowerd, zie mijn vorige blog!

Tot zover deze keer, graag tot een volgend blog!

1 opmerking:

  1. Dank je wel! Heb het vrijdag toch afgemaakt, ben niet ontevreden....

    BeantwoordenVerwijderen