zaterdag 16 mei 2015

Laatste beetje achterstand...

Belofte maakt schuld! Ik zou iedere maand een nieuw blog schrijven, nou wallah.
Het is nog 1x een beetje achterstand wegwerken en hierna is het een kwestie van bijhouden. Ik krijg regelmatig de vraag of ik iets zelf ontworpen heb. Ik moet eerlijk bekennen dat dat in 9 van de 10 gevallen niet het geval is. Ik gebruik een patroon vaak als leidraad en pas sommige dingen dan aan naar eigen smaak en fantasie. Omdat ik niet met alle eer wil strijken heb ik besloten om in het vervolg het atelier te vermelden waar het ontwerp vandaan komt… ere wie ere toekomt toch?

Mijn vorige blog stond in het teken van Sinterklaas en de Kerst. Deze keer een plukje Pasen, een beetje lente, wat beestjes en andere zaken. Voor de Paasdagen heb ik zelf iets ontworpen met HOME van Crejanne Design als basis. Ik heb eitjes gemaakt, kippies en konijntjes. Het vilt wat ik gebruikt heb had al een zachtgroene onderkant. Op deze manier lijkt het net of al het beestenspul in het gras staat.


Over ontwerpen gesproken. Ik heb zelf een slinger ontworpen die op dit ogenblik beoordeeld en gewogen word. 
Iets ontwerpen is 1, maar dan de werkbeschrijving, wat een werk is dat zeg! Mijn ontwerp is relatief simpel en valt onder de categorie ‘makkelijk om te maken’ maar om het op papier nog even uit leggen en dan te tekenen is 2. Manlief heeft ook zijn steentje bijgedragen, hij heeft de ontwerpen via de computer vormgegeven en de beschrijvingen getoetst. Ik heb nu de smaak te pakken en heb nog ideeën voor een bloem en een kerst- en babyfrutsel, maar daar kan ik nog niet al te veel over zeggen (…even de spanning opbouwen). Als alles goed gaat kan ik mijn ontslag indienen en een eigen atelier beginnen hihi...

Septemberspring ontwierp "pffff…" met dat schattige haasje. Het patroon heb ik vergroot, het ei heeft nu de grootte van een struisvogelei. Het haasje heeft een boerenzakdoek meegekregen in zijn broekzak en het ei heb ik versierd met bloemetjes die met gekleurde kopspelden zijn bevestigd. Volgend jaar kan er dus weer iets anders op het ei als ik dat zou willen. Het ei is heel toevallig in Haagse ADO-kleuren uitgevoerd.


Begin van dit jaar heb ik een kraamcadeau gemaakt aan de hand van een patroon van Crejanne Design.
Ik weet dat de nieuwbakken moeder niet weg is van niet al te veel zoetsappige babykleuren dus kreeg het een stoere kinderwagen van jute en camouflagestof. Klein detail… het rompertje met het zwarte vestje en stropdas op de Y is op ware grootte nagemaakt van het geboortekaartje. 




Dan hebben we nog wat zwemmers en kruipers in de aanbieding. De regenboogvisjes zijn een ontwerp van Sari  en staan heel erg leuk als je ze naast elkaar hangt. Vorig jaar is er ook iets soortgelijks van haar uitgekomen met schattige gekleurde Zeepaardjes, die staan zeker nog op mijn verlanglijstje.


Stoffel was een tussendoortje van JIT Design en is (uiteraard zou ik bijna zeggen) niet in de geleverde kleuren uitgevoerd, maar met sprookjesvilt. Als een frutsel veel tijd vergt wil ik nog wel eens een ander klein tussendoortje maken om mijn zinnen te verzetten. In dit geval Stoffel, Stoffel heeft een klein rammelaartje onder zijn schild en kan dus ook leuk als kraamcadeau fungeren. 


Het slapende muisje in de krokus maakt onderdeel uit van een groter geheel van een ontwerp van Duimelotje   
Ik had het even gehad met de muisjes, dus bleef het bij 1. Ik heb er behoorlijk wat gemaakt vorig jaar en voor de kerst heb ik nog 2 pakketten liggen waar muisjes bij zitten. De krokus en het muisje heb ik in een grote brede glazen pot geplaatst waar het heerlijk zijn/haar roes uitslaapt.


Tot slot het pièce de résistance… de orchidee van
Atelier Anke. Wat mij betreft mijn mooiste frutsel ooit! In onze tuin (lees: postzegel) zijn voornamelijk de kleuren wit, roze en paars te vinden, behalve in een grote gemetselde bak want daar gooi ik allerlei zaden in. Daar is het één grote warboel van (bij-vriendelijke) bloemen en kleuren. In de huiskamer ben ik wat kritischer, daar wil ik (bij voorkeur) voornamelijk planten met bloemen in het wit/crème, dat vind ik gewoon wat mooier staan. Je raadt het al… ook deze orchidee werd niet in de geleverde kleur rozerood gemaakt. Het toeval wilde dat ik onlangs voor de Amaryllis van Septemberspring mooi crèmekleurig vilt had aangeschaft met een groen gevlamde rand (zie ook de Paas HOME) en heb besloten om de orchidee hiervan te maken. De Amaryllis is een winterbloem dus die ligt nog even stof te vergaren, tijd zat. 

Een vriendin van mij was erg enthousiast over het eindresultaat en wilde er een paar (!) voor haar vensterbank maken. Ze heeft totaal geen ervaring op het gebied van werken met vilt (de orchidee bestaat uit meer dan 75 onderdelen… do I have to say more??) Ik heb haar eerst maar een pakketje tulpen van Schatten van de natuur aangeraden, dan kan ze eventjes oefenen...


Ik ben echt heel trots op mijn orchidee die in een mooi vaasje staat te pronken op ons dressoir. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Graag tot een volgend blog!




1 opmerking:

  1. Hoi Carla,
    Wat gezellig om dit allemaal te lezen in Tsechië. Wij zitten hoog in het Reuzengebergte en voor het eerst moeten we vanwege de kou binnen zitten dus aan de knutsel! Wat is je orchidee prachtig geworden! Complimenten hoor! groetjes Sari

    BeantwoordenVerwijderen